Personalisering anpassad efter funktion och verksamhet

Så fungerar personalisering av webben och ehandel

Red Pine personaliserar kundkommunikationen på webben genom att se till att varje kund får det erbjudande som passar honom eller henne bäst. Det vill säga ett erbjudande som kunden troligtvis tackar ja till. Den här personifieringen görs med hjälp av den självlärande AI-motorn.

AI-motorn utgår ifrån tre olika aspekter: historisk information om kunden och kundens beteende, realtidsinformation om hur kunden rör sig på er hemsida och vilka produkter/tjänster/information som ni vill erbjuda.

En vanlig åtgärd inom ehandel är att visa besökarna rekommenderade produkter. Genom att använda mer information om varje kund kan man optimera rekommendationerna.

Historisk information

  • Köpbeteende
  • Kundhistorik
  • Demografiska uppgifter

Realtidsdata

  • Ärende
  • Besöksbeteende
  • Frågor till kunden

Vad vill vi erbjuda

  • Lönsamhetsperspektiv
  • Relevans
  • Riktad kommunikation

Det är enklast att komma igång med personifiering på webben eftersom dialogen där redan är digital. Vi har en färdig JavaScript-plugin som du installerar på hemsidan och ett REST API som kan användas för att ansluta till mobilappar. Vi hjälper självklart till med kod vid behov.

"Vi jobbar ständigt med att försöka förbättra kundupplevelsen på vår webb och på våra olika plattformar. Möjligheter att personalisera för att göra vår kommunikation ännu relevantare är viktigt"

– Jakob Schenström, digital chef på Boxer

 

Så fungerar personalisering av kundtjänsten

I kundtjänst fokuserar dina medarbetare först och främst på att lösa ärendet för kunden. Men i slutet av samtalet, under de sista sekunderna, finns det en möjlighet att engagera kunden ytterligare och erbjuda kunden något mer som denne kan vara intresserad av. Här kan Red Pines Offer Optimizer föreslå dina medarbetare det bästa erbjudandet utifrån:

  • Kundens tidigare historik
  • Kundens demografi
  • Vad kunden säger i samtalet
  • Vad du vill sälja

Offer Optimizer kan även avgöra vilka kunder som det är bättre att låta bli att föreslå något för.

Du använder vårt REST API för att ansluta till din kundtjänst/säljstödsystem. Vi hjälper även till med kod vid behov.

"Det är 40 procent fler användare som faktiskt väljer att klicka på de erbjudanden som vi presenterar med hjälp av Red Pine"

-Jonas Nathanson, webbanalytiker på Boxer

 

Personalisering och GDPR

Den data som skapas med hjälp av Red Pine ägs av dig/ditt företag. Datan används inte av andra Red Pine-kunder. All data lagras inom EU via Microsofts datacenter på Irland och i Nederländerna. Lagringen sker i enlighet med GDPR.

Inför användningen finns det flera avvägningar som du behöver göra som skiljer sig från företag till företag. Vi rekommenderar bland annat att du tittar på:

  • Vilken data ska/kan vi använda för personifieringen?
  • Ska någon data pseudonymiseras eller grupperas?
  • Behöver vi kommunicera till kunden/besökaren att vi använder tredjepartsleverantörer som hanterar kunddata/webblogg?
  • När ska vi gallra vår data som finns i Red Pine?
  • Hur fungerar GDPR i våra övriga processer?

Redo att testa?

 

Testa och se vad Red Pine kan göra för dig genom att registrera dig för ett tre månaders test-konto. Kontakta oss så berättar vi mer!